امداد و نجات امداد و نجات

bamana

رونمايي از اولين پانل تخصصي امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان

اولين پانل تخصصي امداد و نجات مركز آموزش علمي كاربردي هلال احمراستان اصفهان با استقبال گرم دانشجويان، امدادگران، آتش نشانان و شيفتگان خدمت رساني به شهروندان روبرو شد.

به گزارش مجله حريق و نجات(ماهنامه مهندسي حفاظت از حريق)، اين همايش با حضور آقاي عظيمي، ناظرمؤسسه علمي كاربردي هلال احمر كشور، امروزپنجشنبه ٩۶/٠٣/٠۴در سالن صلح و دوستي جمعيت هلال احمر اصفهان با تلاوت آياتي از قرآن كريم و سرود جمهوري اسلامي ايران آغاز گرديد. در ابتداي پانل، آقاي دكتر مؤمني مديرعامل جمعيت هلال احمر استان ضمن خوش آمد گوئي به حاضرين، واظهار خرسندي از وحدت و هماهنگي بين جمعيت هلال احمر و سازمان آتش نشاني، از اهداف برپائي پانل امداد و نجات سخن گفت و نسبت به تداوم برگزاري پانلهاي تخصصي با دسته بندي جمعيت هدف با هدف تعامل بيشتر نهادهاي امدادي در جهت ارتقاء سطح علمي امدادگران به منظور بهبود كيفي امدادرساني اظهار اميدواري نمود.

در مهندسي حريق مي خوانيد:

 سخنران بعدي ، آقاي مهندس ياوري، مدرس مركز آموزش علمي كاربردي هلال احمر، ومعاون سابق آموزش، پيشگيري و حفاظت از حريق سازمان آتش نشاني اصفهان ، ضمن تشريح روش سيستماتيك تحليل حوادث و آتش سوزي ها و معرفي بخشي ازقابليتهاي نرم افزار تحليلگر PHAST در راستاي تجزيه و تحليل حادثه آتش سوزي شركت ارساگاز، از مخاطبين به عنوان متخصصين اين رشته درخواست نمود حوادث را با تعمق بيشتر و بر اساس استاندارد بررسي نموده و با ريشه يابي دقيق علل بروز حوادث و آتش سوزي ها، نسبت به ارائه راهكارهاي پيشگيرانه به منظور ايجاد جامعه ايمن در راستاي نيل به توسعه پايدار اقدام نمايند.

 

ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز:
بازدید: 2
+ نوشته شده: 1396/5/24 ساعت: ۱۵ توسط:bamana :

كنفرانس عوامل انساني Human Factors Conference 2017

به گزارش مجله حريق و نجات(ماهنامه مهندسي حفاظت از حريق)، در كنفرانس عوامل انساني ۲۰۱۷ كه ۲۲ و ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷ (۱ و ۲ تير ۹۶) تحت حمايت Concorde در فرودگاه منچستر برگزار مي‌شود افراد متخصص از بخش‌ هاي خدمات مراقبت‌ هاي بهداشتي، آتش‌ نشاني و امداد و نجات گرد هم جمع خواهند شد. علم عوامل انساني شامل تمام عناصري ازجمله طراحي و مهندسي تجهيزاتي است كه ما استفاده مي‌ كنيم تا روانشناسي تصميم‌ گيري، آگاهي موقعيتي، پويايي تيم، رهبري و ارتباطات كه بر عملكرد جامعه تأثير مي‌گذارند. كنفرانس عوامل انساني يك كنفرانس چندسازماني است كه يك فرصت عالي براي يادگيري از ديگر صنايع، بدست‌آوردن بينشي از عوامل انساني براي درك فرآيند تغيير، توليد ايده‌هاي جديد و كسب درك عميق‌تر از عوامل انساني را فراهم مي‌كند.

در مهندسي حريق مي خوانيد:

سخنران‌ها شامل Martin Bromiley، بنيان‌گذار گروه عوامل انساني و كاپيتان يك شركت هواپيمايي بريتانيا، Simon Woodward، مدير ارشد آتش‌ نشاني فرودگاه منچستر و Mike Bannister، خلبان ارشد ناوگان خطوط هوايي بريتانيا مي‌ باشند. HFC17 با تعدادي از سازمان‌ هاي حرفه‌اي مورد اطمينان توسط كالج سلطنتي جراحان(۹ امتياز CPD)، كالج سلطنتي متخصصين بيهوشي(۷ امتياز CPD) و مؤسسه مهندسان آتش‌ نشاني(۷ امتياز CPD) همكاري دارد. اين كنفرانس همچنين توسط سازمان هواپيمايي كشوري و انجمن اپراتورهاي فرودگاه تائيد شده است. حضور در كنفرانس به استثناي ماليات بر ارزش افزوده، ۲۵۰ يورو هزينه دارد و اين رويداد در مركز كنفرانس فرودگاه منچستر و همراه با يك تور از كنكورد، كارگاه‌هاي آموزشي تعاملي، جلسات همه جانبه و رويداد شبانه برگزار خواهد شد. اين رويداد در همكاري با بنياد سلطنتي سالفورد ، خدمات امداد و نجات و آتش‌نشاني فرودگاه منچستر و گروه فرودگاه منچستر بعنوان مجري رويداد هماهنگ شده است.

ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز:
بازدید: 2
+ نوشته شده: 1396/5/9 ساعت: ۱۴ توسط:bamana :

بررسي ديناميكي و استاتيكي زمان امدادرساني در بحران هاي شهري

به گزارش پايگاه خبري بهداشت، ايمني و محيط زيست "بامنا"؛

بررسي ديناميكي و استاتيكي زمان امدادرساني  در بحران هاي شهري در مواجه با مخاطرات محيطي

(مطالعه موردي آتش نشاني تهران)

وقت طلاست همان طوركه دراين ضرب المثل مشاهده مي كنيم زمان بسيار ارزشمنداست وهدف ما پيدا كردن راه حلي براي رسيدن به موقع وطبق استاندار جهاني به محل حادثه هستيم راهي كه كم هزينه  باشد بازدهي زماني سريع داشته باشد قابل اجراء باشد در مناطق شهري و برون شهري، باتوجه به مشكلات امروزه و هدف از سريع رسيدن به محل حادثه به اين معناست كه جان افرادي كه درخطر هستند نجات دهيم و همچنين اموالي كه درخطر نابودي است.

بررسي ديناميكي و استاتيكي زمان امدادرساني در بحران هاي شهري

زماني كه آتش درصنعت، اجتماع، زندگي، طبيعت و.. . نتوانستيم آنرا كنترل كنيم شاهد خساراتي به اموال و جانها هستيم پس به اين مطلب مي رسيم با توجه به تجربه اي كه انسانها بدست آورده اند ثابت شده است كه اگر آتش را نتوانستيم اطفاء يا كنترل كنيم و همچنين درمحل باشد كه اكسيژن(هوا) مواد قابل اشتعال مناسب باشد آتش پيشرفت كرده و تا تمامي مواد بسوزد و يا اكسيژن كم شود يا و با مواد اطفايي خاموش شود. اين گونه است كه هرچه در آتش سوزي سرعت اطفاء حريق بالا باشد از پيشرفت آتش جلوگيري مي شود كنترل كردن آن راحت تر مي باشد. دست يافتن به اين مسئله، رسيدن به موقع به محل حادثه در كمترين زمان ممكن را نياز دارد و متعاقباً هم درحادثه خسارات كمتري راشاهد هستيم وهم احتمال حادثه به ماموران امدادي هم كمتر مي باشد .و با امكانات و تجهيزات، نيروي انساني، مواد اطفائي كمتري نياز داريم هم هزينه ي كمتري براي سازمان آتش نشاني صرف ميشود وهم براي فرد و محل حادثه ديد لذا نياز است بلحاظ ديناميكي و استاتيكي و نيروي انساني و تجهيزات تدابيري اتخاد گردد.

درزمان حوادث ديررسيدن آتش نشاني مورد اعتراض مردم بيشتر است تا طرز و نوع اطفاء وزمان آن پس رسيدن به محل حادثه در ذهن مردم جا افتاده تا زمان اطفاء حريق و يا نجات جان افراد، سريع يا به موقع رسيدن به محل حادثه نيمي از عمليات محسوب مي شود بطوري كه از لحاظ روحيه و بار رواني در پرسنل بسيار موثر مي باشد.

 بعنوان مثال اگر حريق خودروئي را در پاركينگ ساختمان در زمان ابتدايي با يك يا  دو خاموش كننده دستي اطفاء مي شود درطي چند دقيقه با اعزام يك دستگاه خودرو آتش نشاني و حتي ديگر ما شاهد حريق دراكثر پاركينگ هستيم ودراين حالت ديگر يك ايستگاه جوابگوي اين مسئله نيست. نياز به دو ايستگاه ولو بيشتر نياز است. پس براي آتش نشانان يك ثانيه هم ارزشمند است چرا چون همين يك ثانيه يا يك لحظه بتوان ازيك سقوط ويا يك انفجار و… جلوگيري كرد با برنامه ريزي دقيق تمرينهاي روزانه، هفته اي، ماهانه و… تجهيزات ناوگان خودرويي سازمان آتش نشاني، استفاده از خوردوهاي پيشرفته و پرشتاب و موتور سيكلت و هليكوپتر كه هركدام درسطح حوزه خاص خود حتي درمناطق اي مانند نمايشگاه ها تجمعات گسترده اي كه مناطق كوچك است  وجمعيت انبوه است. از دوچرخه ، اسكيت و… مي توان استفاده كرد، احداث ايستگاههاي آتش نشاني با توجه به استانداردهاي موجود بتوان در زمان بسياركم و معمول به محل حادثه در شهرهاي بزرگ حضور پيدا كرد. در شهرهاي بزرگ مشكل ترافيك ازجمله مشكلات اصلي محسوب مي شود و آتش نشاني هم درگير اين مسئله است با توجه به مسيرهاي ويژه وخاصي كه در معابر تعيين مي شود باز هم اين مشكل بطور كامل حل نشده اما موثر بوده است كه طبق آمار سازمان آتش نشاني تهران تغيير در جدول شماره ۱ قابل مشاهده مي باشد.مشكلات و مخاطراتي كه باعث مي شود در زمان رسيدن تيم عمل كننده در محل عمليات، زمان افزايش واززمان مناسب فاصله گرفت .

 

ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز:
بازدید: 3
+ نوشته شده: 1396/3/2 ساعت: ۱۷ توسط:bamana :

نسخه نمايشي كوادكوپتر Drone براي امداد دريايي

براي اولين بار در دنيا، با دريافت اعلام كمك اضطراري از يك تلفن هوشمند در دريا، يك كوادكوپتر به‌طور خودكار از خط ساحلي ايرلند، جهت جستجو و موقعيت‌ يابي محل وقوع سانحه به پرواز درآمد.
اين مانور برنامه‌ريزي‌ شده در دهكده Crosshaven شهر Cork در جنوب غربي ايرلند در تاريخ ۱۳ فوريه به نمايش درآمد كه شامل يكپارچه‌ سازي سه سامانه فن‌ آوري براي اعلام‌ خطر، جستجو و واكنش در شرايط اضطراري بود. در طول پرواز، حسگرهاي كوادكوپتر، اطلاعات موقعيت‌ يابي را به مركز عمليات اضطراري مخابره مي‌ كردند تا جهت واكنش هماهنگ شوند.
به گزارش ماهنامه مهندسي حفاظت از حريق: اين مانور تعدادي از قابليت‌ هاي اين سامانه، ازجمله نحوه هشداردهي سوانح توسط اپليكشن Safetrx نصب‌ شده روي گوشي تلفن همراه، اطلاعات كاربر يعني موقعيت GPS وي و رديابي تسهيل شده براي هر دو كنسول Safetrx و كوادكوپترهاي DAR و D4H را نمايش داد. Safetrx يك پلت فرم ايمني دريايي اثبات‌ شده است و اپليكيشن جستجو و امداد دريايي آن بيش از ۶۹۵۰۰۰ ساعت اطلاعات مورد استفاده در سراسر دنيا را ثبت و ضبط نموده است.

در مجله حريق مي خوانيد: يكپارچه‌ سازي بسيار سريع سه راهكار، ماحصل طراحي يك نرم‌افزار قابل‌ انعطاف پشتيبان هر سه سيستم و تعهد شركت‌ هاي درگير در ساخت پلتفرم ASR مي‌ باشد.

 

ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز:
بازدید: 2
+ نوشته شده: 1396/2/21 ساعت: ۱۳ توسط:bamana :

تكنولوژي جهاني Opticom براي سريع‌ تر رسيدن نيروهاي عملياتي

كلانشهر Cape Canaveral به فناوري اولويت‌دهي اورژانسي مجهز به GPS ، كه حق تقدم و اولويت را در چهارراه‌ها جهت ارتقاي ايمني عملياتي و افزايش سرعت واكنش براي خودروهاي اورژانس فراهم مي‌نمايد، مجهز شد.
به گزارش ماهنامه مهندسي حفاظت از حريق، شركت فناوري‌هاي ترافيك جهاني  GTT Global Traffic Technologiesبراي پياده‌سازي جديدترين نسل از راهكار اولويت‌دهي خود، Opticom مجهز به GPS، با شهردار Cape Canaveral فلوريدا قراردادي منعقد نمود. طي اين قرارداد سيستم اولويت‌دهي خودروهاي اورژانس (EVP) Opticom به همراه سيستم‌هاي كنترل‌كننده چهارراه‌ها مورد استفاده قرار مي گيرند تا عبور خودروهاي آتش‌نشاني و نجات را با سرعت و امنيت بالا از چهارراه‌ها تضمين نمايند. همچنين در خلال اين قرارداد جديد، سيستم Opticom GPS موجود در Cape Canaveral گسترش داده شده و ضمن ايجاد ظرفيت براي ۱۲ خودروي آتش‌نشاني ديگر، شش چهارراه ديگر نيز به تجهيزات Opticom مجهز مي گردند.

در مهندسي حريق مي خوانيد: شهر استراتژيك Cape Canaveral به عنوان مقر پايگاه فضايي كندي (Kennedy Space Center) واقع در شمال ايالت فلوريدا، در جهان شناخته شده است. عمليات پرتاب موشك‌ها و سفينه‌هاي فضايي آپولو، اسكاي ‌لب، و شاتل فضايي همگي در اين پايگاه صورت مي‌گيرند. به گفتهDoug Roberts  ، رئيس GTT: “همكاري با Cape Canaveral براي كمك به ارتقاي ايمني عملياتي، كاهش زمان پيمايش خودروها براي رسيدن به محل حوادث اضطراري و افزايش ايمني مردم و كاركنان سازمان‌هاي امدادي و آتش‌نشاني، از افتخارات ما به شمار مي‌آيد.”

 

ادامه مطلب


برچسب:
امتیاز:
بازدید: 4
+ نوشته شده: 1396/2/6 ساعت: ۱۶ توسط:bamana :